foto: Magdalena Szyndler

Nauka i muzyka

Syntagma Musicum



SYNTAGMA MUSICUM - to cykl wykładów i koncertów,
w których aspekt teoretyczny jest ściśle powiązany
z praktycznym w myśl zasady „nic o muzyce bez muzyki”.
Tytuł „Syntagma musicum” nawiązuje bezpośrednio do
dzieła teoretycznego o tym samym tytule, autorstwa
Michaela Praetoriusa.
Dzieła, które w swym zamyśle encyklopedycznego
ujęcia różnych aspektów muzyki dotyka bezpośrednio
zagadnień teoretycznych i praktycznych.
Ponieważ te dwa aspekty wykształcenia każdego
muzyka powinny być ze sobą ściśle związane proponuję
cykl wykładów powiązanych z prezentacją muzyczną
przedstawianych zagadnień, lub może na odwrót
– proponuję cykl koncertów, których program związany
jest z danym problemem teoretycznym, omówionym
przy okazji koncertu.

Do realizacji cyklu zapraszam wszystkich
zainteresowanych, zarówno wykładowców
jak i studentów.

mgr Joanna Boślak-Górniok


Gazeta Uniwersytecka o projekcie









Spotkanie 1
17 grudnia 2012

Skrzypce barokowe


Wprowadzenie:
dr Zenon Mojżysz (UŚ Katowice)

Aureliusz Goliński - skrzypce barokowe
(Duńskie Królewskie Konserwatorium Muzyczne)

Joanna Boślak-Górniok - klawesyn
(UŚ Katowice)









Spotkanie 2 i 3
18-19 lutego 2013

Dzieło:
manuskrypt – edycja – interpretacja



Dotyczy problematyki związanej z edycją i interpretacją dzieła muzycznego, drogi jaka wiedzie od manuskryptu do współczesnej edycji utworu, wymagań jakie stawia przed edytorem autograf, manuskrypt.



Wykłady:

mgr Martyna Pastuszka
(Akademia Muzyczna w Katowicach).
"Praca z manuskryptem jako istotny element
wykonawstwa historycznego; odczytanie intencji autora
- interpretacja tekstu muzycznego".


dr Zenon Mojżysz
(UŚ Katowice)
"Muzyczne skarby Cieszyna - edycja i interpretacja."


Bolette Roed
(Duńskie Królewskie Konserwatorium Muzyczne)
"Kilka faktów z historii fletu prostego"
- wykład z prezentacjami muzycznymi na żywo.




Koncerty:

Arte dei Suonatori
Bolette Roed (flety proste)






W programie koncertów:

Anonimus
Suita d-moll na flet prosty, smyczki i basso continuo
(z tabulatury gitarowej duńskiej księżniczki Charlotte,
aranżacja Macieja Prochaski)

Johann Gottlieb Graun (1703-1771)
Koncert fletowy C-dur

Johan Adolf Scheibe (1708-1786)
Concerto a quatro B-dur na flet prosty,
smyczki i basso continuo

Christoph Graupner (1683-1760)
Uwertura F-dur na flet prosty,
smyczki i basso continuo (GWV 447)




Heinrich Ignaz Franz von Biber (1644-1704)
Harmonia artificiosa - ariosa Partia V g-moll

Jean Chretien Schickhardt (1682-1762)
Sonata c -moll na flet i basso continuo

Gottfried Finger (1660-1730)
Sonata F-dur a due violini
e violoncello o basso continuo op. 5

Georg Muffat (1653-1704)
Armonico Tributo Sonata II



























Notka o wykonawcach:


Bolette Roed - edukację w zakresie gry na flecie prostym rozpoczęła u Nikolaja Ronimusa, potem kontynuowała swoje studia muzyczne u Dana Laurina. Swój kunszt muzyczny kształciła pod kierunkiem Petera Holtslaga, Pedro Memelsdorfa, Marion Verbrüggen, Michaeli Petri i Gerda Lünenbürger. Dzięki tak wszechstronnej edukacji jej repertuar obejmuje nie tylko muzykę klasyczną od średniowiecza do współczesności, ale również muzykę folkową i jazzową. Specjalnie dla niej skomponowano kilkanaście awangardowych utworów na flet prosty. Jest współzałożycielką i członkiem kilku zespołów kameralnych: Alpha, Gaman, Lune Rousse. W 2005 roku flecistka została uznana „artystką roku” przez Duńskie Radio. Jest wykładowcą w Duńskiej Królewskim Konserwatorium Muzycznym, gdzie kieruje również departamentem Muzyki Dawnej.


Martyna Pastuszka - jako muzyk orkiestrowy i kameralistka przez lata pracowała z licznymi orkiestrami muzyki dawnej w Europie, m. in.: New Dutch Academy, Holland Baroque Society, Musica Antiqua Provence, Harmonologia, Le Concert Lorrain. Obecnie w swojej działalności artystycznej Martyna Pastuszka łączy rolę solistki, kameralistki oraz muzyka orkiestrowego. Z dbałością o wyrazistość i precyzję kształtuje swój styl gry, którego głównymi priorytetami są retoryka, komunikatywność oraz czytelność struktur agogicznych. W Polsce współpracuje z orkiestrą Arte dei Suonatori, Wrocławską Orkiestrą Barokową, we Francji, z paryską orkiestrą Le Cercle de l'Harmonie a od roku 2009 pełni funkcję koncertmistrza i solisty sztrasburskiej orkiestry Le Parlement de Musique pod kier. Martin Gester'a. Wraz z tymi zespołami dokonała licznych nagrań dla Radia i Telewizji Polskiej, Radio France, Arte, Mezzo, a wiele spośród nagranych płyt CD oraz DVD otrzymało wyróżnienia prasy muzycznej oraz zostało entuzjastycznie przyjęte przez międzynarodową krytykę muzyczną. Od 2007 roku prowadzi klasę skrzypiec barokowych Akademii Muzycznej w Katowicach.


Arte dei Suonatori - jest na międzynarodowej scenie muzycznej najlepiej rozpoznawalną polską orkiestrą barokową. W zbiorze ponad 600 opracowanych i wykonanych przez Arte dei Suonatori kompozycji znajdziemy rozległą reprezentację stylów, form i nazwisk kompozytorów od chwili wykształcenia się barokowej muzyki, przez jej pełnię, po przykłady wyczerpujące i zamykające historię gatunku. O sprawności z jaką muzycy Arte dei Suonatori poruszają w przebogatej, XVIII–wiecznej stylistyce zaświadczają najwyższe noty krytyków oceniających dokonania fonograficzne orkiestry: Barokowa płyta roku 2003 pisma Gramophone, Diapason d’Or, Choc du Monde de la Musique, Luister 10, 10 de Repertoire, Classics Today, Classic CD, płyta roku czasopisma Prelude w kategorii orkiestra. Jednakże istotą działalności orkiestry jest kontakt, wręcz więź z publicznością, słuchaczem żywym i obecnym, stąd jej intensywna działalność w kraju oraz obecność w salach koncertowych w niemal całej Europie. Orkiestra od początku swej działalności współpracuje z wieloma najważniejszymi postaciami światowej sceny muzyki barokowej. Z ogólnej liczby ponad 40 solistów i dyrygentów warto przytoczyć nazwiska: Martin Gester, Rachel Podger, Hidemi Suzuki, Eduardo López Banzo, Reinhard Goebel, Salomé Haller, Hille Perl, Roberta Invernizzi, Alexis Kossenko, Dan Laurin, Barthold Kuijken, Ryo Terakado, Robert Hill.